Gra w kółko i krzyżyk. Jak zrobić prostą i oryginalną zabawkę dla dzieci
Gry planszowe lubią wszyscy, nie tylko dzieci. Bawią, uczą, integrują graczy ze sobą. Zrobiona własnoręcznie prosta gra planszowa może być wspaniałym prezentem dla dziecka. Pokazujemy, jak zrobić krok po kroku wyjątkową zabawkę dla dzieci.
Potrzebne będą:
- nieużywane spodnie lub spódnice jeansowe
- linijka, ołówek, kartka na szablon
- nożyczki, szpilki
- maszyna do szycia
Gry planszowe dla najmłodszych
Gra w kółko i krzyżyk jest na tyle prostą grą, że mogą w nią grać już kilkuletnie dzieci. Nie tylko daje graczom mnóstwo radości z samego grania, rywalizacji i zwycięstwa, lecz także spełnia funkcje edukacyjne. Uczy działań zgodnych z zasadami, prostego liczenia, rozpoznawania kształtów. Gry planszowe są również sposobem na wspólne spędzenie czasu w rodzinnym gronie.
Tradycyjnie do gry używa się zwykłej kartki i ołówka. Jednak, aby zwięszyć znaczenie gry w świadomości dziecka, warto zrobić samodzielnie planszę, która posłuży nam znacznie dłużej niż papier. Taką grę można też zabrać z sobą w podróż lub podarować w prezencie na przykład pociechom naszych znajomych. Zobacz, jak zrobić oryginalną zabawkę dla dzieci.
Krok I – Przygotowanie materiałów na tablicę
Autor: Lucyna Tumasz
Z nogawek spodni wytnij dwa prostokątne kawałki w taki sposób, aby wykorzystać boczne szwy jako krawędzie pól na tablicy. Żeby tablica nie miała wybrzuszeń i była gładka, z tyłu przygotowanych kawałków obetnij fabrycznie zaszyte zapasy na szwy.
Z nogawek spodni wytnij dwa prostokątne kawałki w taki sposób, aby wykorzystać boczne szwy jako krawędzie pól na tablicy. Żeby tablica nie miała wybrzuszeń i była gładka, z tyłu przygotowanych kawałków obetnij fabrycznie zaszyte zapasy na szwy.
Krok II – Zszycie kawałków na główną część tablicy
Autor: Lucyna Tumasz
Złóż oba kawałki prawymi stronami do siebie i zszyj na maszynie po linii prostej. Także tu obetnij zapas na szwy. Możesz też zaprasować szew.
Złóż oba kawałki prawymi stronami do siebie i zszyj na maszynie po linii prostej. Także tu obetnij zapas na szwy. Możesz też zaprasować szew.
Krok III – Tylna część tablicy
Autor: Lucyna Tumasz
Po zszyciu obu części otrzymasz kwadrat, który będzie służył jako tablica do gry. Z nogawki spodni wytnij drugi taki sam kwadrat. Będzie to tylna część tablicy, więc w tym przypadku szwy nie mają znaczenia.
Po zszyciu obu części otrzymasz kwadrat, który będzie służył jako tablica do gry. Z nogawki spodni wytnij drugi taki sam kwadrat. Będzie to tylna część tablicy, więc w tym przypadku szwy nie mają znaczenia.
Krok IV – Zszywanie obu części tablicy
Autor: Lucyna Tumasz
Złóż kwadraty prawymi stronami do siebie. Złącz obie części szpilkami, aby nic nie przesunęło się w trakcie szycia. Zszyj całość na maszynie dookoła i zostaw kilkucentymetrowy otwór. Obetnij rogi. Przewróć tablicę na prawą stronę przez otwór. Zwróć uwagę na rogi, aby były ładnie uformowane i do końca wypchnięte. Całość wyprasuj, załóż kawałki materiału przy otworze do środka. Przestebnuj całość dookoła na maszynie, zszywając jednocześnie otwór.
Złóż kwadraty prawymi stronami do siebie. Złącz obie części szpilkami, aby nic nie przesunęło się w trakcie szycia. Zszyj całość na maszynie dookoła i zostaw kilkucentymetrowy otwór. Obetnij rogi. Przewróć tablicę na prawą stronę przez otwór. Zwróć uwagę na rogi, aby były ładnie uformowane i do końca wypchnięte. Całość wyprasuj, załóż kawałki materiału przy otworze do środka. Przestebnuj całość dookoła na maszynie, zszywając jednocześnie otwór.
Krok IX – Pokrowiec na grę
Autor: Lucyna Tumasz
Odetnij kawałek nogawki spodni. Z tyłu spodni odpruj kieszonkę. Przyda się do noszenia notesu i długopisu do zapisywania wyników gry. Przyszyj kieszeń do odciętej części nogawki.
Odetnij kawałek nogawki spodni. Z tyłu spodni odpruj kieszonkę. Przyda się do noszenia notesu i długopisu do zapisywania wyników gry. Przyszyj kieszeń do odciętej części nogawki.
Autor: Lucyna Tumasz
U góry nogawki wszyj zamek.
U góry nogawki wszyj zamek.
Krok XI – Zszywanie pokrowca
Autor: Lucyna Tumasz
Zostaw zamek otwarty i zszyj dół spodni. Wywróć całość na prawą stronę ,wykorzystując otwarty zamek, schowaj swoją grę i gotowe.
Zostaw zamek otwarty i zszyj dół spodni. Wywróć całość na prawą stronę ,wykorzystując otwarty zamek, schowaj swoją grę i gotowe.
Krok V – Zaznaczanie kwadratów do gry
Autor: Lucyna Tumasz
Za pomocą linijki, wykorzystując linie, które powstały z oryginalnych szwów jeansów, odmierz pożądaną wielkość kwadratów do gry. Zaznacz linie pomocnicze prostopadle do szwów i na maszynie zrób linie gęstym zygzakiem. Zmierz kwadraty, aby wiedzieć, jakiej wielkości mają być pola z kółkiem i krzyżykiem.
Za pomocą linijki, wykorzystując linie, które powstały z oryginalnych szwów jeansów, odmierz pożądaną wielkość kwadratów do gry. Zaznacz linie pomocnicze prostopadle do szwów i na maszynie zrób linie gęstym zygzakiem. Zmierz kwadraty, aby wiedzieć, jakiej wielkości mają być pola z kółkiem i krzyżykiem.
Krok VI – Tworzenie pól z kółkami i krzyżykami
Autor: Lucyna Tumasz
Z kartki wytnij szablony na kółko, krzyżyk i pole pasujące do uszytej planszy. Wykorzystując szablony, powycinaj elementy gry w kontrastowych kolorach. Wytnij 10 jasnych i 10 ciemnych kwadratów oraz 5 kółek i 5 krzyżyków.
Z kartki wytnij szablony na kółko, krzyżyk i pole pasujące do uszytej planszy. Wykorzystując szablony, powycinaj elementy gry w kontrastowych kolorach. Wytnij 10 jasnych i 10 ciemnych kwadratów oraz 5 kółek i 5 krzyżyków.
Krok VII – Przyszywanie symboli
Autor: Lucyna Tumasz
Krzyżyk przypnij szpilkami do jednego z kwadratów. Przyszyj znak na maszynie, szyjąc gęstym zygzakiem. Dzięki temu krawędzie krzyżyka nie będą się strzępiły. Po zakończeniu szycia na maszynie nawlecz nitkę na igłę i przewlecz ją na drugą stronę. Zwiąż nitki na supeł, aby nic się nie wypruło podczas używania gry.
Krzyżyk przypnij szpilkami do jednego z kwadratów. Przyszyj znak na maszynie, szyjąc gęstym zygzakiem. Dzięki temu krawędzie krzyżyka nie będą się strzępiły. Po zakończeniu szycia na maszynie nawlecz nitkę na igłę i przewlecz ją na drugą stronę. Zwiąż nitki na supeł, aby nic się nie wypruło podczas używania gry.
Krok VIII – Zszywanie pól z symbolami
Autor: Lucyna Tumasz
Weź drugi kwadrat i złóż obie części prawymi stronami do siebie. Zszyj całość dookoła na maszynie i zostaw niewielki otwór na wywrócenie. Obetnij rogi nożyczkami, uważając, aby nie przeciąć szwów. Wywróć element na prawą stronę. Wyprasuj uszyty element i zagnij kawałki materiału przy otworze do środka. Przestebnuj całość na maszynie, jednocześnie zszywając otwór. Powtórz wszystkie czynności dla pozostałych elementów. Pamiętaj, aby przyszywając kółko zygzakiem, zrobić to zarówno po zewnętrznych, jak i wewnętrznych krawędziach symbolu.
Weź drugi kwadrat i złóż obie części prawymi stronami do siebie. Zszyj całość dookoła na maszynie i zostaw niewielki otwór na wywrócenie. Obetnij rogi nożyczkami, uważając, aby nie przeciąć szwów. Wywróć element na prawą stronę. Wyprasuj uszyty element i zagnij kawałki materiału przy otworze do środka. Przestebnuj całość na maszynie, jednocześnie zszywając otwór. Powtórz wszystkie czynności dla pozostałych elementów. Pamiętaj, aby przyszywając kółko zygzakiem, zrobić to zarówno po zewnętrznych, jak i wewnętrznych krawędziach symbolu.